Hi-SimuX simülasyon paketi kullanıcılara bir ulaşım sisteminin detaylı ve esnek simülasyonunu yapmasına olanak sağlar. Geliştirme çalışmaları sektörün ihtiyacı doğrultusunda sürekli devam etmektedir.
Hi-SimuX’un kullanıcı ara yüzleri C# (.NET) ortamında hazırlanmıştır ve oldukça gelişmiş ve kullanıcı dostudur. Bu arayüzde kullanıcıya hem simülasyon modelinin oluşturulması/değiştirilmesi aşamasında veri girişi hem de simülasyon sonuçları için verilerini grafiksel olarak kıyaslayabildiği bir ortam sağlanmaktadır. Böylelikle proje içindeki her türlü veri en uygun şekilde ve anlaşılabilir olarak gösterilebilmektedir.
Hi-SimuX, mevcut bir sistemdeki yeni işletme koşulları / kuralları / araçları değerlendirmenin yanı sıra yeni hatların cer gücü besleme sistemlerinin tasarımı ve / veya doğrulanması için birçok projede kullanılmıştır ve elde edilen sonuçların gerçek değerlere büyük yakınlık gösterdiği teyit edilmiştir. Ayrıca yazılım kullanılarak birçok akademik araştırma projesi gerçekleştirilmiştir ve birçoğu hakemli konferanslarda / dergilerde bulunan yayınlar için ana kaynak olmuştur.
Simülasyon çalışmaları planlanan sistemlerin test edilmesinde ve optimize edilmesinde büyük öneme sahiptir. Sistemin işletme şartlarında büyük bir değişiklik olacaksa (işletme sıklığını düşürmek, eski araçları daha yeni olanlarla değiştirmek veya istasyon ilavesi gibi), simülasyon çalışmaları bu planlanan değişikliğin mevcut sistem üzerindeki etkisinin değerlendirilmesini sağlar. Yazılımın kullanım alanlarından bazıları aşağıda verilmiştir:
Simülasyon çalışmaları planlanan sistemlerin test edilmesinde ve optimize edilmesinde büyük öneme sahiptir. Sistemin işletme şartlarında büyük bir değişiklik olacaksa (işletme sıklığını düşürmek, eski araçları daha yeni olanlarla değiştirmek veya istasyon ilavesi gibi), simülasyon çalışmaları bu planlanan değişikliğin mevcut sistem üzerindeki etkisinin değerlendirilmesini sağlar. Yazılımın kullanım alanlarından bazıları aşağıda verilmiştir:
Hi-SimuX, bu parametreler için son derece interaktif bir kullanıcı arayüzü kullanır. Bu işlev, doğru modelin oluşturulmasını kolaylaştırır ve tasarımcının, bu parametrelerdeki değişikliklere göre sistemi optimize etmesine yardımcı olur. Tüm giriş verileri menü şeklinde açılır pencerelerle girilir. Ancak, kullanıcı verileri Not Defteri veya Excel’den düz metin veya XML biçiminde de aktarabilir. MATLAB™ ve Mathematica™ gibi bazı bilimsel programlarla veri değişimi de mümkündür.
Piyasada bulunan birçok farklı simülasyon yazılımının aksine Hi-SimuX her bir adımda hem tren performans hem de elektrik yük akışına ilişkin çözümleri birlikte yapmaktadır. Tren geriliminin değişmesi trenin performansına etki etmektedir. Dolayısı ile gerilim azaldığında trenin üretebildiği cer kuvveti dolayısı ile ivmelenmesi ve hızlanması azalmaktadır. Trenin elektrifikasyon sisteminden çektiği güç de azalarak gerilim düşümünün daha da kötüleşmesinin önüne geçilmekte ve tren bir miktar performans kaybetse de yoluna devam edebilmektedir.
Hi-SimuX bu gerilim düşümünün sebep olduğu performansını hesaplayabilmekte, tren yığılmalarının cer gücü sistemi üzerine etkileri analiz edilebilmekte ve cer gücü sisteminin birden fazla trenin eş zamanlı harekete geçmesini kaldırıp kaldıramadığını inceleyebilmektedir.
Hi-SimuX anlık performans tahminleri, enerji tüketimleri, araç gereklilikleri ve cer gücü kapasitesini sağlayarak gelecek işletme planlarının değerlendirilmesine yardımcı olur. Ayrıca bu işlemleri normal ve arıza durumları için gerçekleştirerek sürekli bir sistem kurulmasına destek olur.
Düşük gerilim altında tren davranışlarını ve VLD sistemini doğru şekilde modellemesi ile Hi-SimuX komşu iki trafo merkezinin devre dışı kalması gibi en kötü senaryolarda dahi başarılabilecek tren işletim sıklığını bulabilmektedir.
Çok sayıda farklı tren tipi ve kompozisyonunu aynı simülasyon modeline dahil etmesiyle Hi-SimuX bütünleşik işletme planlarının geliştirilmesini ve optimizasyonunu desteklemektedir.
Bu ve benzeri dinamik simülasyon opsiyonları ile Hi-SimuX sistemlerin aşırı boyutlandırılmasının önüne geçerek simülasyon tabanlı yatırım kararlarının doğruluğunu temin etmektedir.
Hi-SimuX çok geniş bir kullanım yelpazesine sahiptir. Kavramsal planlama denemelerinden detaylı mühendislik tasarım işlerini ve akademik çalışmaları gerçekleştirebilmektedir. Ana uygulamalarından bazıları aşağıda tarif edilmiştir.
Yeni hat ve uzatma hatlarında en uygun maliyetli cer gücü sistem tasarımının sağlanması için Hi-SimuX ile normal, arızalı trafo merkezi ve acil durum işletme koşullarına ait detaylı analizler gerçekleştirebilmektedir. Çıktılar projenin hedeflerine göre değişmekle birlikte trafo merkezlerinden ve fiderlerden çekilen güç ve akım değerlerinin anlık ve farklı süreler için RMS değerlerini de içermektedir.
Cer gücü sistem tasarım sürecini destekleyen diğer birkaç çıktı:
Trenin ağırlığı ile gücü arasında bir ilişki mevcuttur. Peki optimal nokta nerededir? Araç istenen işletme kriterlerini sağlayabilecek midir? Trene motorlu veya treyler bir araç daha eklenirse ne olur? Hi-SimuX araç kütüphanesi ve yeni araçların tanıtılmasında sağladığı esneklik bu analizlerin kolaylıkla yapılmasını sağlamaktadır.
Raylı sistem bileşenlerinin detaylı modelleri ve hızlı algoritması ile Hi-SimuX, bir trenin verilen bir güzergah üzerinde hangi performans ile çalışabileceğini ve planlanan yolculuk süresi içinde seyahatini tamamlayıp/tamamlayamayacapını saptayabilir.
Rejeneratif frenleme sistemi günümüzde standart bir uygulama haline gelmiştir. Halen, trenlerin frenlemesi sırasında üretilen bu enerjinin fazla kısmının kullanılması için alternatif teknoloji çalışmaları devam etmektedir.
Cer gücü sisteminin ve araç karakteristiklerinin rejenere edilen enerjinin kullanılan kısmının arttırılmasını sağlayacak şekilde optimize edilmesi nasıl sağlanacaktır? Hi-SimuX’in gelişmiş algoritmaları, elektrikli demiryolu ağlarının karbon ayak izini azaltmak, enerji tasarrufu ve enerji geri kazanım özelliklerini geliştirmek için optimizasyon sürecini destekler.
Yeni sistem ve uzatma projelerinde, çok sayıda alternatif güzergah planı oluşturulabilir. Hangi güzergah enerji tüketimi ve yolculuk süresi arasında optimum dengeyi sağlayacaktır? Hi-SimuX’un güzergah verilerini(dışarıdan farklı formatta) esnek ve hızlı modelleme yeteneği ile farklı bir çok alternatif güzergah değerlendirmesi kısa sürede yapılabilir.
Çevreci bir işletme oluşturulması için en fazla enerji tasarrufunu sağlayan daha iyi algoritmalar araştırılmaktadır. Hi-SimuX birçok enerji tasarruf stratejisini modelleyebilir ve verilen sistem için uygunluklarını değerlendirebilir.
Lütfen her şeklin altında verilen ekstra bilgiye dikkat edin.
Cer gücü sisteminden bağımsız; hat, tren ve sinyalizasyon karakteristiklerinin detaylı modellenmesi ile hat sonu dönüşlerinin daha gerçekçi incelenmesi, acil işletme durumlarında işletmenin nasıl etkileneceğinin incelenmesi ve sistemde yapılacak olası değişikliklerin sinyalizasyon sistemine etkisi vb. konular incelenebilmektedir.